U krijgt hulp van de gemeente bij uw inburgering. De gemeente maakt een plan voor uw inburgering. Dit heet het Plan Inburgering en Participatie (PIP). In dit plan staat precies wat u moet doen om in te burgeren.
Vaste contactpersoon
U heeft met de gemeente een aantal gesprekken over uw inburgering. En u krijgt een vaste begeleider bij de gemeente: de klantmanager inburgering. U krijgt een telefoonnummer en mailadres van uw klantmanager inburgering. U kunt dan direct contact opnemen wanneer u vragen heeft.
Kennismaking met de gemeente
Wanneer u in de gemeente komt wonen, wil de gemeente graag kennis met u maken. Dit gebeurt tijdens een aantal gesprekken. De klantmanager inburgering praat met u over:
- wie u bent
- hoe het met u gaat
- wat voor opleiding u heeft
- wat voor werk u heeft gedaan
- wat uw wensen en plannen zijn in Nederland
- hoe snel u Nederlands kunt leren. U doet daarvoor een toets: de leerbaarheidstoets
Deze kennismaking heet de ‘brede intake’.
Plan Inburgering en Participatie (PIP)
Na de brede intake maakt de klantmanager inburgering samen met u een plan voor uw inburgering. Dit plan past zo goed mogelijk bij wie u bent. Dit is het Plan Inburgering en Participatie, het PIP. In uw PIP staan de volgende onderdelen:
Uw PIP veranderen
Misschien wilt u iets aanpassen aan uw PIP. Bijvoorbeeld als de taallessen te moeilijk voor u zijn. Bel dan met uw klantmanager inburgering. U kunt vertellen wat u anders wilt en waarom.
Hoe lang duurt inburgering?
U heeft 3 jaar de tijd voor uw inburgering. De Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) stuurt u de datum waarop uw inburgering begint. U kunt deze ook opzoeken in Mijn Inburgering, de website van DUO. U bent klaar als u alle onderdelen van uw PIP heeft gedaan.
Vragen aan de gemeente
Neem bij vragen altijd contact op met uw klantmanager inburgering.
Heeft u geen klantmanager inburgering of heeft u geen contactgegevens van uw klantmanager inburgering, dan kunt u bellen met de gemeente: 140251. Of stuur een e-mail naar Inburgering@Heemskerk.nl